Please activate JavaScript! — Or click here for the SiteMap.
 

Prvoprijímajúci

Prvému svätému prijímaniu detí má vždy predchádzať sviatostná spoveď a rozhrešenie. Prvé sväté prijímanie má vždy vysluhovať kňaz a nikdy nie mimo slávenia omše. Okrem výnimočných prípadov sa prvé sväté prijímanie menej vhodne udeľuje na Zelený štvrtok, pri večernej omši na pamiatku Pánovej večere. Lepšie je vybrať niektorý iný deň, napríklad Druhú až Šiestu veľkonočnú nedeľu alebo Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho tela a krvi, alebo nedele v Cezročnom období, keďže deň Pána sa správne považuje za deň Eucharistie. K prijatiu svätej Eucharistie nemajú pristupovať „deti, ktoré nedosiahli používanie rozumu" alebo ktoré kňaz „nepovažuje za dostatočne pripravené“. Predsa však, ak sa stane, že sa niektoré dieťa vzhľadom na vek výnimočne pokladá za zrelé na prijatie sviatosti, netreba mu odoprieť sväté prijímanie, len nech je dostatočne poučené.

Redemptionis sacramentum 87 (Inštrukcia o úcte k Eucharistii, 2004)

Prvé sväté prijímanie 2025 - 1. jún, 10:00

 

V dňoch od 13. -17. mája bude prebiehať preverenie pripravenosti vašich detí na prijatie sviatosti Eucharistie, podľa horeuvedenej Inštrukcie o úcte k Eucharistii. Prosím, aby ste svoje dieťa zaregistrovali v tomto formulári na preverenie jeho pripravenosti.

Otázky pre deti ku preskúšaniu

>>> Sedenie počas slávnosti v kostole <<<

Dôležité termíny- I. nácvik – 29. máj (štvrtok) po večernej sv. omši
- upratovanie kostola - 30. máj po večernej sv. omši
- II. nácvik, sv. spoveď detí + výzdoba kostola – 31. máj (sobota) o 9.30
- 1. sv. prijímanie – 1. jún (nedeľa) o 10.00 (stretnutie už o 9:30 na farskom dvore)

Účasť v spomenutých termínoch je povinná, prosím zariaďte si podľa toho program!

Organizačné poznámky- krstná svieca - najlepšie dlhá, ktorá má sprevádzať dieťa po celý život (zapaľuje sa pri významných životných udalostiach). Ak ju dieťa nemá od krstu, môže byť aj nová.
- fotografovanie - je zabezpečený profesionálny fotograf, ktorý bude fotiť celú slávnosť. Fotky budú podľa dohody dostupné na internete ku stiahnutiu. Kto nemá prístup na internet, nech mi povie, stiahneme ich na fare. Video nezabezpečujem! Ak máte oň záujem, treba si zaobstarať kameramana podľa vašej vzájomnej dohody.
- poplatok – 30€; za kvetinovú výzdobu, pamätné listy, fotografa, (v prípade súrodencov – druhé dieťa za polovicu)
- upratovanie kostola v piatok (30. máj) po večernej sv. omši

 

Pracovné listy
  1. PL - Eucharistia
  2. PL - Sviatosť krstu
  3. PL - Desatoro božích prikázaní (+ prezentácie)*
  4. PL - Hriech (+ prezentácia)*
  5. PL - Sviatosti
  6. PL - Božia milosť
  7. PL - Pán Ježiš - jeho smrť, zmŕtvychvstanie a nanebovystúpenie
  8. PL - Pán Ježiš - a evanjelium
  9. PL - Pán Ježiš - ohlasovanie božieho kráľovstva a pokánia
  10. PL - Pán Ježiš - a jeho apoštoli
  11. PL - Pán Ježiš - začiatok verejného života
  12. PL - Pán Ježiš - a Svätá rodina
  13. PL - Pán Ježiš - narodenie
  14. PL - Najsvätejšia Trojica
  15. PL - Boh

* prezentácie boli vysvetľované na hodinách, popis k nim nejestvuje, formát je linuxový ".odp"

  1. Prezentácia - 5. a 8. božie prikázanie
  2. Prezentácia - 6.+9. a 7.+10. božie prikázanie
  3. Prezentácia - 3. a 4. božie prikázanie
  4. Prezentácia - 1. a 2. božie prikázanie
  5. Prezentácia - Hriech
Zavrieť   X

Panna Mária Karmelská (Škapuliarska)

Sviatok: 16. júl

Pohorie Karmel vo Svätej zemi oddeľuje Galileu a Samáriu. V súčasnosti sa volá Džébel Már Aljás. Najvyšší bod sa nachádza 552 metrov nad morom. Na poslednom výbežku, kde sa kolmo do mora spúšťa skalná stena, stojí kláštor karmelitánov. Je tam nádherný mramorový chrám, zasvätený Panne Márii. V pohorí je veľa jaskýň, do ktorých sa dá dostať len úzkymi chodníčkami. V jednej z týchto jaskýň žil prorok Eliáš. Tu sa usadili aj prví kresťanskí pustovníci. Okolo oku 1156 sa tam usadil Berthold z Kalábrie so svojimi spoločníkmi. Pôvodne boli vojakmi, bojovali v druhej križiackej výprave. Zbrane však odložili a vytvorili náboženské spoločenstvo, ktoré sa časom pretvorilo na rehoľnú spoločnosť karmelitánov. Okolo roku 1208 patriarcha Jeruzalema sv. Albert napísal priorovi Brocardovi pravidlá, ktoré predpisovali mníchom chudobu, samotu, mlčanlivosť, zdržiavanie sa mäsitých pokrmov, pôsty a manuálne práce. V 12. storočí karmelitánov napádali mohamedánski Saracéni. Niektorí z karmelitánov ušli do viacerých krajín Európy. Tak sa rád karmelitánov rozšíril.

V Anglicku sa predstaveným rádu stal sv. Šimon Stock. Podľa tradície sa mu 16. júla 1251 zjavila v Cambridgi Panna Mária z Karmelu, ku ktorej sa vždy utiekal. Bola obklopená zástupom anjelov a s úsmevom mu podala škapuliar hnedej farby. Povedala mu: „Prijmi, milý syn môj, tento škapuliar ako odznak svojho rádu a môjho bratstva, pre teba pre všetkých karmelitánov mimoriadne znamenie milosti; kto s ním zomrie, nezakúsi večný oheň. On je znamenie spásy, ochrana v nebezpečenstvách, záruka pokoja a večnej zmluvy.“ Nato zmizla a zanechala škapuliar v Šimonových rukách. O tomto zjavení sú však vážne historické pochybnosti. Sv. Šimon založil bratstvo škapuliara. Slovo škapuliar pochádza z latinského „scapulae“, po slovensky plecia alebo chrbát. Označuje rúcho, ktoré prikrýva plecia. Je to vlastne vrchný odev, ktorý splýva vpredu i vzadu z ramien dolu. Nosia ho dominikáni, františkáni, karmelitáni, augustiniáni a iní rehoľníci. Jednotlivé rády dávali tento škapuliar aj svetským veriacim, no značne zmenšený, v podobe štvorca s dĺžkou strany 10 cm. Zavesený bol tak, že jedna časť visela vpredu a druhá vzadu. Niektorým sa to však zdalo dosť nepraktické (špinilo sa to), a tak pápež sv. Pius X. v roku 1910 dovolil, aby veriaci namiesto škapuliara nosili medailu. Na jednej strane medaily musí byť obraz Božského Srdca Ježišovho a na druhej strane obrázok Panny Márie. Musí byť riadne požehnaná kňazom, ktorý má na to dovolenie. Škapuliar je viditeľné znamenie a vyznanie, že niekto si chce zvlášť ctiť Pannu Máriu. Každý člen bratstva musí zachovávať čistotu svojho stavu, denne sa modliť modlitby k Panne Márii a chrániť sa hriechu. Medailu má mať stále pri sebe a neodkladať ju bez vážnej príčiny.

Slávnostné schválenie karmelitánskej rehole a bratstva škapuliara urobil pápež Ján XXII. v roku 1322. Potvrdil ho aj Pavol V. v roku 1613. Bratstvo škapuliara sa rýchlo rozšírilo po celom svete. Škapuliar nosili aj viacerí svätci, ako sv. Karol Boromejský, sv. František Saleský, sv. Alfonz Mária Liguori, sv. Pavol z Kríža, sv. Ján Bosco, sv. Ľudovít IX. a iní. Poďakovanie za priazeň, ktorú Panna Mária preukázala karmelitánskemu rádu, sa slávi v Cirkvi ako zvláštny sviatok 16. júla ako spomienku na Pannu Máriu Karmelskú alebo Škapuliarsku.

zdroj: zivotopisysvatych.sk

Zavrieť   X