Please activate JavaScript! — Or click here for the SiteMap.
 

Prvoprijímajúci

Prvému svätému prijímaniu detí má vždy predchádzať sviatostná spoveď a rozhrešenie. Prvé sväté prijímanie má vždy vysluhovať kňaz a nikdy nie mimo slávenia omše. Okrem výnimočných prípadov sa prvé sväté prijímanie menej vhodne udeľuje na Zelený štvrtok, pri večernej omši na pamiatku Pánovej večere. Lepšie je vybrať niektorý iný deň, napríklad Druhú až Šiestu veľkonočnú nedeľu alebo Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho tela a krvi, alebo nedele v Cezročnom období, keďže deň Pána sa správne považuje za deň Eucharistie. K prijatiu svätej Eucharistie nemajú pristupovať „deti, ktoré nedosiahli používanie rozumu" alebo ktoré kňaz „nepovažuje za dostatočne pripravené“. Predsa však, ak sa stane, že sa niektoré dieťa vzhľadom na vek výnimočne pokladá za zrelé na prijatie sviatosti, netreba mu odoprieť sväté prijímanie, len nech je dostatočne poučené.

Redemptionis sacramentum 87 (Inštrukcia o úcte k Eucharistii, 2004)

Prvé sväté prijímanie 2025 - 1. jún, 10:00

 

V dňoch od 13. -17. mája bude prebiehať preverenie pripravenosti vašich detí na prijatie sviatosti Eucharistie, podľa horeuvedenej Inštrukcie o úcte k Eucharistii. Prosím, aby ste svoje dieťa zaregistrovali v tomto formulári na preverenie jeho pripravenosti.

Otázky pre deti ku preskúšaniu

>>> Sedenie počas slávnosti v kostole <<<

Dôležité termíny- I. nácvik – 29. máj (štvrtok) po večernej sv. omši
- upratovanie kostola - 30. máj po večernej sv. omši
- II. nácvik, sv. spoveď detí + výzdoba kostola – 31. máj (sobota) o 9.30
- 1. sv. prijímanie – 1. jún (nedeľa) o 10.00 (stretnutie už o 9:30 na farskom dvore)

Účasť v spomenutých termínoch je povinná, prosím zariaďte si podľa toho program!

Organizačné poznámky- krstná svieca - najlepšie dlhá, ktorá má sprevádzať dieťa po celý život (zapaľuje sa pri významných životných udalostiach). Ak ju dieťa nemá od krstu, môže byť aj nová.
- fotografovanie - je zabezpečený profesionálny fotograf, ktorý bude fotiť celú slávnosť. Fotky budú podľa dohody dostupné na internete ku stiahnutiu. Kto nemá prístup na internet, nech mi povie, stiahneme ich na fare. Video nezabezpečujem! Ak máte oň záujem, treba si zaobstarať kameramana podľa vašej vzájomnej dohody.
- poplatok – 30€; za kvetinovú výzdobu, pamätné listy, fotografa, (v prípade súrodencov – druhé dieťa za polovicu)
- upratovanie kostola v piatok (30. máj) po večernej sv. omši

 

Pracovné listy
  1. PL - Eucharistia
  2. PL - Sviatosť krstu
  3. PL - Desatoro božích prikázaní (+ prezentácie)*
  4. PL - Hriech (+ prezentácia)*
  5. PL - Sviatosti
  6. PL - Božia milosť
  7. PL - Pán Ježiš - jeho smrť, zmŕtvychvstanie a nanebovystúpenie
  8. PL - Pán Ježiš - a evanjelium
  9. PL - Pán Ježiš - ohlasovanie božieho kráľovstva a pokánia
  10. PL - Pán Ježiš - a jeho apoštoli
  11. PL - Pán Ježiš - začiatok verejného života
  12. PL - Pán Ježiš - a Svätá rodina
  13. PL - Pán Ježiš - narodenie
  14. PL - Najsvätejšia Trojica
  15. PL - Boh

* prezentácie boli vysvetľované na hodinách, popis k nim nejestvuje, formát je linuxový ".odp"

  1. Prezentácia - 5. a 8. božie prikázanie
  2. Prezentácia - 6.+9. a 7.+10. božie prikázanie
  3. Prezentácia - 3. a 4. božie prikázanie
  4. Prezentácia - 1. a 2. božie prikázanie
  5. Prezentácia - Hriech
Zavrieť   X

Elizej, prorok

Svätý

Sviatok: 14. jún

* Severné kráľovstvo Izraela

† Samária

Význam mena: Môj Boh je spása (hebr.)

Starozákonný prorok Elizej /tiež Elisha, אֱלִישָׁע hebr., Ἐλισ[σ]αῖος gr., Elisaeus lat./ nepatrí medzi štyroch veľkých a ani dvanástich malých prorokov, ktorí zanechali prorocké spisy zachytené v Biblii. Predstavuje však so svojím učiteľom Eliášom veľmi silné prorocké osobnosti, ktoré boli späté s pohnutými dejinami Izraela. Jeho osudy a skutky sú zachytené v Prvej (podľa staršieho rátania v Tretej) knihe kráľov od 19,16 po 2 Kr 13,20. Elizej pochádzal zo severovýchodnej Palestíny, z galilejsko-samarijského pohraničia. Jeho otec Safat bol bohatý držiteľ pôdy. Keď prorok Eliáš povolal Elizeja do prorockej služby, ten práve oral na otcovej roli. „Dvanásť záprahov volov mal pred sebou, on bol pri dvanástom“. Keď naňho Eliáš hodil svoj plášť ako znak povolania, Elizej si vyžiadal iba dovolenie rozlúčiť sa s rodičmi. Na znak toho, že definitívne končí s minulým spôsobom života, zabil voly, na ktorých oral, uvaril či upiekol ich mäso a pohostil tých, čo s ním pracovali. Bola to veľmi nezvyčajná rozlúčka: rozhodná, ale pritom ohľaduplná voči tým, ku ktorým ho dovtedy viazali rodinné a spoločenské putá.Za istý čas bol Eliášovým sluhom a spoločníkom. Ale keď „Eliáš vystúpil vo víchrici do neba“ (2 Kr 2, 11), Elizej zdedil jeho plášť i jeho prorocké poslanie. Bol predovšetkým „Boží muž“. V Božom mene ohlasoval a často zázračne sprostredkoval Božiu spravodlivosť: záchranu i záhubu, odmenu i trest. Izraelské dejiny toho obdobia sú plné násilia a boja vyznavačov jedného Boha so ctiteľmi pohanských modiel, nepriateľov Izraela s vyvoleným národom. Prorok stojí jednoznačne na strane a v službe vyvoleného národa, ale keď sa Izraeliti zaťato stavajú proti Bohu, neváha ich odsúdiť a prorokovať proti nim. Elizej však nebol iba bezcitný vykonávateľ spravodlivosti. V biblickom rozprávaní nachádzame aj state, ktoré prezrádzajú hrejivú ľudskosť, prejavy vďačnosti a milosrdenstva. Vidíme ich v jeho vzťahu k sunamitskej hostiteľke (2 Kr 4,8-37; 8,1-6), v pomoci zadĺženej žene (2 Kr 4,1-7), vo veľkodušnosti voči Aramejcom, ktorí ho prišli zajať (2 Kr 6,1-23).Nechcel nič prijať za dobrodenia, ktoré konal v Božom mene. Tak odmietol bohaté dary sýrskeho vojvodcu Námana. A zase naopak, tvrdo potrestal malomocenstvom svojho sluhu, ktorý si v prorokovom mene vypýtal od Sýrčana peniaze. (2 Kr 5,1-27) Prorok Elizej zomrel v čase panovania izraelského kráľa Joasa, Joachazovho syna, niekedy okolo r. 790 pr. Kr. Starozákonná Kniha Sirachovho syna (po latinsky nazývaná aj Ecclesiasticus) hovorí o prorokovi Elizejovi (Sir 48,13-15):„(Keď) Eliáša zastrela víchrica, Elizej bol naplnený jeho duchom. Za života sa nebál nijakého vladára, nikto v ňom nemal prisluhovača. Nič mu nebolo nemožné, jeho telo si aj v hrobe zachovalo prorockú moc. Za života konal zázraky, ale aj mŕtvy ešte konal podivuhodné skutky.“ Nespomína sa len v Biblii ale aj v Koráne. Eliáš je teda uctievaný ako prorok v judaizme, kresťanstve a v islame.

zdroj: zivotopisysvatych.sk

Zavrieť   X