Bohoslužba slova je prvou veľkou časťou svätej omše. Už sme si spomenuli, že svätú omšu tvoria dva veľké celky, bohoslužba slova a bohoslužba obety. Pozrime sa teraz zblízka práve na prvú časť...
V bohoslužbe slova sa ako veriaci ocitáme v pozícii komunikujúcich detí so svojím nebeským Otcom. Naša viera nás učí, že Písmo sväté, z ktorého si v bohoslužbe slova čítame jednotlivé úryvky, je pre nás Duchom Svätým inšpirované napísané Božie slovo. Tomu rozumieme tak, že Boh nám chce niečo o sebe a o nás samých povedať. Preto svojím Svätým Duchom pohol niektorých ľudí (voláme ich svätopisci), aby to čo nám chce povedať (Božie slovo) napísali. Teda Písmo sväté (Biblia) je napísané Božie slovo. Vďaka tomu, všetci ľudia dnes môžu toto Božie slovo počuť, čítať, študovať, aby tak poznali Jeho vôľu. V Písme svätom sa nám Boh dáva poznať - Jeho slovo nám hovorí o tom, kto je, aký je, a ako veľmi nás má rád. Čo všetko urobil pre nás ľudí, ako aj to, čo má pre nás ešte len pripravené. Z Písma svätého poznávame teda Boha samého a môžeme si s Ním vďaka tomu vytvárať vzťah. Najlepšie to vystihuje citát sv. Hieronyma: "Kto nepozná Písmo, nepozná Krista."
Cieľom bohoslužby slova je teda postupné podrobné poznávanie Boha, Jeho vôle a Jeho lásky k nám. Preto, ako sme si už spomenuli pri liturgických postojoch, pri bohoslužbe slova sedíme. Tým naznačujeme postoj učiaceho sa (poznávajúceho) človeka. Boh skutočne k nám hovorí cez svoje slovo, ktoré v bohoslužbe slova počúvame. Z toho vyplýva, že by sme mali vždy s veľkou pozornosťou počúvať všetky čítania pri svätej omši, lebo ony sú Božím slovom. Ak takto počúvame liturgické čítania svätej omše, poznávame Boha.
Bohoslužba
slova má svoje základné časti:
V prvom rade je to prvé
čítanie, ktoré je zväčša zo
Starého zákona (výnimku tvoria
privilegované odbobia, najmä veľkonočné
obdobie). Tu počúvame, čo nám chce Boh povedať o
sebe a o svojom vzťahu k nám.
Potom nasleduje žalm.
Pri žalme je vždy responzóriový
verš - teda verš, ktorý
sa pomedzi žalm cyklicky opakuje, ako naša odpoveď Bohu.
Žalm väčšinou úzko
súvisí s tým, čo sme počuli v prvom
čítaní, a preto predstavuje akúsi
našu odpoveď Bohu na to, čo nám povedal.
Tým sa z bohoslužby slova stáva už
dialóg: Boh k nám hovorí cez
prvé čítanie a my mu odpovedáme
slovami žalmu. Preto by sme všetci mali
responzóriový verš počal žalmu jasne
opakovať, aby sme dali najavo, že sa s Pánom Bohom skutočne
rozprávame! Ak tento verš len tak odhundreme,
alebo sa vôbec do spevu (recitácie) žalmu
nezapájame, je to akoby sme ignorovali, čo nám
Pán Boh hovorí; akoby sme Ho vôbec
nepočúvali.
Počas niektorých sviatkov a počas
slávností nasleduje po žalme druhé
čítanie. Toto býva vždy z
Nového zákona. Vždy je možné v ňom
vybadať nejaký súvis s prvým
čítaním. Druhé čítanie je
akoby potvrdením toho, čo Ježiš kedysi povedal: "Neprišiel som
Zákon zrušiť, ale naplniť."
Druhé čítanie je teda akýmsi
doplnením, dovysvetľovaním toho, čo sme počuli o
Pánu Bohu a od Pána Boha v prvom
čítaní. Je to akoby Jeho odpoveď na
našu odpoveď (žalm) ;)
Potom zaznieva slávnostné zvolanie Aleluja!
(Chváľte Pána!). Tento spev je zároveň
úvodom ku evanjeliu.
Nakoľko evanjeliá nám opisujú
Ježišov život a prinášajú
aj priamo jeho slová, z úcty pred
týmto posolstvom sa postavíme.
Naším postojom státia tak
vzdávame česť samotnému Pánu
Ježišovi, ktorý je v evanjeliu cez svoje slovo medzi
nami prítomný. Už ho nie len počúvame,
v evanjeliu je už On sám medzi nami. Preto si evanjelium
zasluhuje aj osobitné pocty - počas
slávností diakon/kňaz okiadza kadidlom
evanjeliár.
Po evanjeliu nasleduje homília, alebo kázeň.
Rozdiel medzi nimi je ten, že homília je
predpísaná na slávnosti a
musí vždy vychádzať z práve
počutého Božieho slova. Kázeň, naopak, nie je
viazaná na práve počuté
čítania, a teda môže byť aj na inú
tému, akú priniesli liturgické
čítania (napr. tématické
kázne o sviatostiach, hoci čítania
boli o niečom inom).
Po homílii/kázni nasleduje počas
slávností Vyznanie
viery (Krédo). A po ňom
prednášame všetci
prítomní na svätej omši
naše spoločné
modlitby veriacich, ktoré skrátene
voláme prosby.
Tým sa bohoslužba slova uzatvára.
Pri bohoslužbe slova sa teda nutne používajú mnohé knihy. V tejto sekcii si teda ešte predstavíme liturgické knihy, ktoré používame pri svätej omši, pri jednotlivých obradoch, alebo pobožnostiach...