Bohoslužba obety

Bohoslužba obety je druhou veľkou časťou svätej omše. Spomínali sme si už, že pri tejto časti svätej omše sa deje dôležitá udalosť premenenia obetných darov chleba a vína na Ježišovo Telo a Krv. To je podstatná súčasť našej viery v reálnu (skutočnú) prítomnosť Pána Ježiša vo sviatosti Eucharistie. Preto si bohoslužba obety vyžaduje našu plnú sústredenosť a vnímanie. Je akoby prejavom neúcty voči prichádzajúcemu Pánu Ježišovi, ak sa počas bohoslužby obety obzeráme kade-tade, nepočúvame liturgické texty, bavíme sa medzi sebou, robíme si posmešky jeden z druhého a zabávame sa kadečím iným. Naopak je prejavom našej viery a úcty voči Pánu Ježišovi, ak sme plne sústredení, vnímame slová kňaza, ktoré v našom mene on sám prednáša za nás všetkých.
K tomuto prejavu úcty potom patrí aj náš vzorný liturgický postoj. O postojoch sme si už hovorili. Tu sa striedajú dva postoje; najskôr je to státie, postoj úcty voči tomu, kto prichádza a potom kľačanie, kedy prejavuje oddanosť tomu, ktorý prišiel.
Pri státí - aby bolo úctivé - je potrebné, aby sme sa nevrteli, nevykrúcali na všetky strany, neobzerali steny a plafón kostola, ale sústredene sledovali v pokojnom postoji, čo sa deje na oltári. K tomu sa pridávajú i rôzne liturgické gestá, ako kňaza, tak aj naše. Z našej strany je to správne držanie zložených rúk. Nemajú visieť vedľa tela ako bezduché kusy zmoknutého lana, ale majú byť pekne ohnuté v lakťoch a dlane zložené s vystretými prstami a prekríženými palcami. Zo strany kňaza si povšimnite, ako strieda on liturgické gestá: rozopínanie, skladanie a pozdvihovanie rúk, vkladanie rúk nad obetné dary, pozdvihovanie premenených darov, prežehnávanie a podobne. Za každým gestom sa skrýva veľký význam, ktorý je často slovami ťažko vysvetliteľný, a preto ho prejavujeme nie slovami, ale gestami. Pozorné sledovanie reči liturgických gest nám urobí celú bohoslužbu obety príťažlivou a nie nudnou, ako o nej hovoria tí, ktorí jej nerozumejú...

Bohoslužba obety má tieto hlavné časti:

- príprava oltára: tú vykonávajú diakoni, alebo akolyti; ak ich niet, oltár pripravujú miništranti. Na oltár sa prinesie zložený kalich a správne sa rozloží. O tom si povieme v tejto sekcii pár slov osobitne (viď vedľajšiu kartu). Keď je kalich na oltári pripravený, nasleduje prinášanie obetných darov.

- príprava a obetovanie obetných darov: jedná sa o sprievod s obetnými darmi, ktoré prinášajú veriaci a vtedy kňaz preberá tieto dary a miništranti mu pri tom pomáhajú a zanášajú ich ku oltáru, respektíve na oltár. Takýto sprievod sa deje väčšinou pri slávnostných svätých omšiach.
Pri bežných svätých omšiach nahrádza tento sprievod prinášanie obetných darov samotnými miništrantami. Obetné dary (hostie, víno s vodou) sú pripravené na abaku, odkiaľ ich miništranti prinášajú ku oltáru a odovzdávajú ich kňazovi. Keďže táto naša služba nahrádza obetný sprievod, je dôležité, aby sme ju vykonávali rovnako úctivo, akoby sme tie isté dary niesli v sprievode cez celý kostol. Nie je správne, ak jednoducho naberiem do rúk čo sa dá a na oltári si to zase porozkladám, akoby som chystal taniere na obed! Jedná sa o prinášanie darov, z ktorých bude Telo a Krv Pána Ježiša. Preto sa k nim podľa toho aj správame. Odovzdávame si ich z rúk do rúk: miništrant vezme do rúk misku s hostiami a odovzdá ju do rúk kňazovi. Rovnako potom miništrant prináša ampulky s vínom a vodou a podáva ich do rúk kňazovi pri príprave vína do kalichu.
Kňaz po prijatí obetných darov každý z nich obetuje Bohu Otcovi a v modlitbe prosí, aby túto našu obetu prijal a požehnal a aby bola premenená na Ježišovo Telo / Krv.
Malá praktická poznámka: najskôr sa deje obetovanie chleba (hostií), až potom vína. Ak je na abaku nachystané viacero nádob s hostiami, najskôr treba všetky kňazovi priniesť a odovzdať, až potom prinášame ampulky s vínom a vodou.
Ďalšia praktická poznámka: pri slávnostných svätých omšiach, kedy sa používa kadidlo, sa po obetovaní prinesie kadildo a kňaz okiadza (incenzuje) obetované dary. V takomto prípade majú byť na oltári iba obetované dary, teda mikrofón a misál sa položia na oltár až po okiadzaní (incenze).

- modlitba nad obetnými darmi: po úkone lavába (teda symbolického obradného očistenia sa kňaza pred obetou) prednáša kňaz modlitbu nad obetnými darmi. Skúste počúvať text týchto modlitieb, sú veľmi pekné a často vyjadrujú to, čo si málokedy uvedomujeme - že sa nejedná o obetu, ktorú koná iba kňaz, ale túto obetu konáme my všetci prostredníctvom kňaza. To hovorí kňaz aj vo výzve pred modlitbou nad obetnými darmi: "Modlite sa bratia a sestry, aby sa moja i vaša obeta zaľúbila Bohu Otcu, Všemohúcemu."

- prefácia: je to oslavná pieseň, v ktorej kňaz zvelebuje dobrotivosť Boha Otca, prejavovanú voči nám rozličnými spôsobmi. Prefácií je niekoľko, viac si ale povieme v tejto sekcii v časti o misáli (viď vedľajšiu kartu).

- eucharistická modlitba: je veľmi dôležitá modlitba kňaza počas bohoslužby obety, lebo počas tejto modlitby dochádza ku premeneniu obetovaných darov chleba a vína na Telo a Krv Pána Ježiša. Tiež si povieme viac v časti o misáli.